Czy małe sklepy spożywcze powinny obawiać się sieci handlowych?

Carrefour ExpressW Polsce aż 90 proc. klientów deklaruje, że zakupy robi w małych sklepach, a niemal 40 proc. odwiedza je codziennie (źródło AC Nielsen). Świadczy to o wielkim potencjale tych sklepów. Niemniej jednak dane ogólnopolskie wskazują na liczne zamknięcia w tym segmencie sklepów. Jakie są przyczyny tej sytuacji i czy małe sklepy powinny obawiać się hipermarketów i supermarketów? Czy znikają z rynku, ponieważ duże sieci handlowe mają lepsze ceny? Jakie są alternatywy rozwoju?

Panele edukacyjne Carrefour

O sytuacji handlu w Polsce i o przyszłości świętokrzyskich sklepów eksperci z Carrefour rozmawiali z lokalnymi przedsiębiorcami 11 kwietnia br. w Hotelu Kongresowym w Kielcach, w trakcie panelu „Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych”. Panel dyskusyjny adresowany był przede wszystkim do właścicieli małych sklepów spożywczych, którzy szukają sprawdzonych rozwiązań biznesowych, pomagających im poprawić wyniki swoich sklepów, zwłaszcza w sytuacji spowolnienia gospodarczego.

Patronat nad wydarzeniem objęła Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa, Echo Dnia oraz Radio Kielce. Kieleckie spotkanie zorganizowano w ramach ogólnopolskiego edukacyjnego projektu, w całości finansowanego ze środków Carrefour Polska. Firma wspiera polskich przedsiębiorców w sposób kompleksowy, dzieląc się z nimi wiedzą i wieloletnim doświadczeniem. Do chwili obecnej projekt bezpłatnych warsztatów franczyzowych objął 11 miast i cieszył się dużym zainteresowaniem wśród lokalnych przedsiębiorców. Podobne spotkania Carrefour zorganizował już w innych miastach, m.in.: w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Trójmieście oraz Poznaniu i Olsztynie. Warto dodać, że inicjatywa Carrefour została opublikowana w Raporcie Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu jako przykład działań edukacyjnych skierowanych do sektora MŚP.

Sytuacja handlu w Polsce

Spadek liczby sklepów wiejskich i osiedlowych to trend widoczny w całym kraju. Według prognoz Euromonitor International, liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60%. Spowolnienie gospodarcze, brak konkretnego konceptu handlowego, brak dobrze dobranego asortymentu oraz rosnąca konkurencja głównie ze strony dyskontów, to najczęstsze problemy małych placówek handlowych. Rok 2013 to czas spowolnienia gospodarczego, dlatego przedsiębiorcy poszukują sprawdzonych rozwiązań, które pomogą im przetrwać trudny okres. W dobie kryzysu bardzo ważne jest śledzenie zmian na rynku oraz szybka adaptacja do zmieniających się trendów. Szansą dla lokalnych przedsiębiorców jest wsparcie doświadczonego partnera i podjęcie współpracy franczyzowej.

Handel w województwie świętokrzyskim

W województwie świętokrzyskim sytuacja sektora handlu jest bardziej pozytywna, niż w wielu innych regionach w Polsce. Jak podaje Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa w 2012 roku w województwie zarejestrowano 9,4 tys. podmiotów gospodarczych – to aż o 6,2% więcej niż rok wcześniej. Najwięcej nowych przedsiębiorstw – aż 2,7 tys. – powstało właśnie w sektorze handlowym. Wzmożona konkurencja będzie wymagała, zwłaszcza od małych sklepów spożywczych, dobrego konceptu i oferty, która idealnie odpowie na oczekiwania klientów. Obecny system funkcjonowania wielu sklepów w tzw. logice hurtu, w której cena zakupu towarów jest najważniejsza, przestaje przynosić zyski. Szczególnie widać to w przypadku sklepów osiedlowych, gdzie cena nie jest dziś dla klienta najistotniejszym kryterium wyboru. Małym przedsiębiorcom jest trudno samodzielnie dostosowywać się do ciągle zmieniającego się otoczenia i nadążać za innowacjami i nowymi trendami stale pojawiającymi się na rynku.

Franczyza – sposób na kryzys

W sytuacji wzrastającej konkurencji franczyza może być dobrym rozwiązaniem dla wielu sklepów. Według raportu firmy PROFIT system, dotyczącego rynku franczyzy w 2012 roku, ten skuteczny koncept biznesowy stale się rozwija, a jego popularność szczególnie widoczna jest w branży spożywczej. Jak wynika z raportu, na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 24,5 tys. sklepów franczyzowych oferujących artykuły spożywcze i przemysłowe. Jest to aż o 1,8 tys. placówek więcej niż w roku poprzednim.

Franczyzodawca powinien dostarczyć swojemu partnerowi gotowe i sprawdzone rozwiązania biznesowe. Jednym z rozwiązań dla małych sklepów jest współpraca z dużą firmą, czerpanie z jej doświadczenia i know-how.

Carrefour przygotował unikatowe na polskim rynku systemy franczyzowe, oferując partnerską współpracę franczyzową pod logo Carrefour Express oraz Globi. Franczyza z Carrefour jest sprawdzonym sposobem działania, który przy odpowiednich warunkach współpracy daje wymagane wsparcie, zostawiając przedsiębiorcy dużą swobodę operowania.

Osiągnięcie sukcesu jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego i  doświadczonego partnera. Prawdziwa franczyza to nie samo logo. Carrefour proponuje nie tylko silną i rozpoznawalną markę, ale także: dobrze dobrany asortyment i sprawną logistykę. Przez cały czas współpracy dostarcza niezbędnej wiedzy handlowej na temat trendów rynkowych, produktów, dzieli się swoim ponad 50.letnim doświadczeniem handlowym. Franczyzobiorca Carrefour otrzymuje od naszych specjalistów stałe wsparcie i doradztwo w prowadzeniu sklepu. Przedsiębiorcy zainteresowani podjęciem współpracy z siecią mają do wyboru aż trzy unikalne koncepty biznesowe, dostosowane do potrzeb ich klientów.

– mówi Marek Lipka, Dyrektor ds. Operacyjnych Franczyzy w Carrefour Polska.

Koncept szyty na miarę

Dużym atutem sieci sklepów franczyzowych Carrefour Express jest unikalny koncept dostosowany zarówno do dużych miast, jak i obszarów wiejskich. To dobra wiadomość dla województwa świętokrzyskiego, które charakteryzuje duże zróżnicowanie terytorialne gospodarki. Firma dysponuje aż trzema unikalnymi konceptami sklepów franczyzowych:

  • Carrefour Express z zielonym logo, dla sklepów o powierzchni sprzedaży od 100 do 500 m2. Koncept przeznaczony jest do lokalizacji miejskich i wiejskich;
  • Carrefour Express Convenience z pomarańczowym logo, przeznaczony jest dla sklepów o powierzchni do 100 m2 i lokalizacji o dużym natężeniu ruchu, np.: w centrum miast i osiedli.
  • Globi – o powierzchni do 100 m2, przeznaczony do lokalizacji w małych miastach oraz na terenach wiejskich.

 

W Polsce działa już ponad 330 sklepów franczyzowych (stan na 11.04.2013) z logo Carrefour Express oraz Globi, a sieć nie przestaje cieszyć się dużą popularnością. Silnym argumentem wymienianym często przez franczyzobiorców Carrefour jest brak opłaty wstępnej, atrakcyjność oryginalnego konceptu franczyzowego opartego na partnerskiej współpracy w budowaniu rentowności sklepów.

– Wiele okolicznych sklepów przystąpiło do sieci franczyzowych – opowiada o początkach współpracy z Carrefour pani Ewelina Ciapała, która prowadzi dwa sklepy z logo Carrefour. – Czułam na plecach oddech konkurencji. Zrozumiałam, że trudno mi będzie poradzić sobie we własnym zakresie. Zdecydowałam się na miękką franczyzę z lokalną siecią. Jednak wyniki sklepu się nie poprawiły. Przełomem okazało się dopiero rozpoczęcie współpracy z Carrefour.

Dziś pani Ewelina prowadzi już dwa sklepy pod logo Carrefour Express: mini-market w Sułkowicach oraz sklep convenience w samym centrum Krakowa. W zeszłym roku dzięki wprowadzonym wspólnie zmianom obroty jednego z nich wzrosły o blisko 42%. – Bardziej świadomie prowadzę sklep – mówi pani Ewelina. – Carrefour daje mi narzędzia i na bieżąco, z miesiąca na miesiąc, doradza, jak budować rentowność.

Carrefour to lider wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Swoje sklepy: hipermarkety, supermarkety i sklepy osiedlowe rozwija w ponad 30 krajach świata. Od ponad 30 lat firma skutecznie rozwija także sklepy franczyzowe. W Polsce Carrefour rozwija trzy koncepty sklepów franczyzowych. Pierwszy z nich to Carrefour Express mini-market z zielonym logo – sklepy o powierzchni od 100 do 500 m2, zlokalizowane w dużych, średnich i małych miastach oraz na terenach wiejskich. Drugim formatem jest Carrefour Express convenience z pomarańczowym logo – sklepy samoobsługowe, przeznaczone do lokalizacji typowo miejskich. Ich powierzchnia sprzedaży wynosi do 100  m2. Sklepy te oferują dodatkowe usługi, np. możliwość zrobienia ksero, opłacenia rachunków czy doładowania telefonu. Trzeci format to Globi sklepy o powierzchni do 100 m2 przeznaczone do lokalizacji głównie w małych miejscowościach oraz na terenach wiejskich. Obecnie w Polsce działa już ponad 330 sklepów franczyzowych. W kolejnych latach Carrefour Polska zamierza utrzymać dynamiczne tempo rozwoju.

Carrefour Express

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.