Jak komunikować marki retail w social mediach?

RetailDuża konkurencja na rynku marketingu internetowego sprawia, że przedsiębiorcy muszą korzystać z kreatywnych projektów i obejmują działalnością coraz szersze pola zainteresowań swoich konsumentów. Współczesny sklep spożywczy nie oferuje już jedynie towarów codziennego użytku. Standardem są obsługa kart płatniczych, liczne promocje, programy lojalnościowe, podgrzewane produkty spożywcze, kurczak z grilla, a nawet wydzielone bistro, w którym dostaniemy hot-dogi, zapiekanki, croissanty, kawę lub herbatę.

Powszechna jest opinia, że branża handlu detalicznego artykułami spożywczymi dopiero zaczyna zanurzać się w platformie marketingu cyfrowego i komunikacji. W latach 2014-2016 sklepy spożywcze zwiększyły alokacje budżetu reklamowego na strony internetowe, marketing e-mailowy i reklamy w mediach społecznościowych, a jednocześnie zmniejszyły wydatki na reklamy w prasie, radiu i telewizji.

Co ciekawe, widać różnicę w wymienionych trendach wynikającą z potencjału sprzedaży poszczególnych podmiotów: sprzedawcy żywności, posiadający od jednego do 40 sklepów, inwestują znaczną część swojego budżetu reklamowego w kanały komunikacji cyfrowej z wyższymi alokacjami na stronę internetową, e-mail marketing i media społecznościowe niż sieci z ponad 40 sklepami. Sugeruje to, że mniejsi detaliści zyskują większe profity ze swoich inwestycji dzięki cyfrowym kanałom komunikacyjnym, przesunęli więc środki budżetowe przewidziane na reklamę na bezpośrednią i ukierunkowaną obsługę klientów.

Wielu sprzedawców artykułów spożywczych zarządza samodzielnie własnymi mediami społecznościowymi. Jednak spora część już łączy je z outsourcingiem. W omawianej branży efektywność mediów społecznościowych jest jeszcze na etapie testowania. Być może wynika to z faktu, że artykuły spożywcze są towarem pierwszej potrzeby, a konieczność jej zaspokojenia i tak zmusi klienta do zakupu, ale do czasu. Konkurencja wśród producentów branży spożywczej z każdym rokiem przybiera na sile, a różnorodność asortymentów rośnie niemal z dnia na dzień.

Kupujący w supermarketach skłaniają się w stronę Facebooka, YouTube’a, Twittera, Pinteresta i Instagramu. Należy podkreślić, że stopień korzystania z mediów społecznościowych zależy od przynależności konsumenta do danego pokolenia lub nawet subkultury w ramach jednej generacji. Na przykład milenialsi używają serwisów YouTube, Instagram i Snapchat częściej niż inne grupy.

Czego szukają konsumenci, komunikując się ze sprzedawcami? 73% chce wiedzieć o zniżkach i promocjach; 72% szuka nowych produktów; 59% lubi dowiadywać się o wydarzeniach organizowanych przez markę; a 39% potrzebuje informacji o nowych trendach. 59% klientów chciałoby, by sklepy spożywcze dzieliły się przepisami na potrawy. W przypadku mediów społecznościowych co najmniej dwóch na trzech ankietowanych mówi, że wchodzi w interakcje z serwisem sklepu spożywczego na Facebooku, Twitterze, Instagramie lub Pintereście. Po raz pierwszy Snapchat znalazł się na liście kanałów mediów społecznościowych używanych przez sklepy spożywcze, z 26 procentami klientów na platformie w 2017 roku.

Przewiduje się, że klienci detaliczni branży spożywczej za dwa lata będą więcej korzystać z kanałów komunikacji cyfrowej, w tym mediów społecznościowych, e-maili, reklam mobilnych i blogów niż z tradycyjnych kanałów komunikacji, takich jak reklamy radiowe, telewizyjne i billboardy.

Komunikowanie w social mediach

Cotygodniowe posty reklamowe

Po przejrzeniu statystyk odwiedzin witryny warto wprowadzić stałe posty reklamowe i promocyjne w dniu, w którym notowany jest największy wzrost natężenia ruchu na stronie. Cotygodniowe reklamy powinny stanowić podstawę publikacji. Jednym z pomysłów jest tworzenie reklam karuzelowych z produktami o obniżonych cenach, te bowiem będą powracać podczas przeglądania przez kupujących Facebooka lub Instagrama.

Pracownicy powinni być na froncie i w centrum

Warto poświęcić czas i zainwestować w profesjonalną fotografię zespołu podczas pracy. Zdjęcia pracowników w postach mogą pomóc w employer brandingu, budowaniu zaufania oraz personalizacji w komunikacji z lokalnymi klientami.

Ciekawe i trafne pomysły na przepisy

Rodziny zawsze szukają nowych kulinarnych możliwości – smaków, potraw, szybkich metod przygotowania wartościowego posiłku. Publikujmy popularne przepisy, zwłaszcza te praktyczne dla kupujących, by wykorzystywać składniki jako cotygodniowe reklamy.

Aktualny i odpowiedni temat stron społecznościowych

Sklepy spożywcze powinny uczestniczyć w każdym ważnym wydarzeniu w ciągu roku. Boże Narodzenie, Wielkanoc, Sylwester, walentynki, mundial, by wymienić tylko kilka, zapewniają wspaniałe możliwości stworzenia motywu dla stron i dostarczenia odpowiedniej treści na każde święto (ciekawostka: 17 lipca obchodzimy Dzień Emotikonów).

Promowanie zdrowej żywności

Dwie najważniejsze zalety mediów społecznościowych notowane przez detalistów spożywczych to generowanie zasięgu marki (76,3%) i generowanie ruchu poprzez kupony rabatowe lub konkursy (42,1%). Co ciekawe, tylko 28,6 procent sprzedawców artykułów spożywczych zgłasza, że ​​używa mediów społecznościowych do przekazywania klientom informacji o produktach. Tymczasem wartość sprzedanej zdrowej żywności na całym świecie sięgnęła w 2017 roku 1 miliarda dolarów. Popyt na świeżą żywność nigdy nie był wyższy. Klienci chcą zdrowej żywności, a nawet chcą płacić więcej za należące do niej produkty. Przymiotnik “zdrowy” albo “ekologiczny” powinien być zatem nieodłączną częścią komunikacji sklepu spożywczego i informacji dotyczących asortymentu towarów, oczywiście pod warunkiem, że oferowana żywność spełnia te standardy.

Edukuj swojego klienta

Korzystając z mediów społecznościowych, przyłączamy się do komunikacji, którą wszyscy tam prowadzą. Ale jako autorytet w kwestii świeżej żywności nie musimy być tylko jednym z głosów w tej dyskusji, możemy ją poprowadzić.

Każdy z nas kiedyś usłyszał obiegowe “jeść oczami, robić zakupy oczami”. Ludzie może i robią zakupy oczami, ale wiedza to siła. Nie każdy wie wszystko o korzyściach z jedzenia zdrowych, bogatych w składniki odżywcze pokarmów. Możemy korzystać z mediów społecznościowych, aby propagować tę wiedzę. Edukacja natomiast nie oznacza nudy. W świecie, w którym konsumenci są nieustannie bombardowani najnowszymi wiadomościami z każdej dziedziny, nasz głos w mediach społecznościowych powinien dawać tyleż radości, co rzetelnej informacji.

Zatem nie ograniczajmy się do wskazywania klientom produktów o wysokiej jakości, pokażmy im, co z nimi mogą zrobić. Stwórzmy interesujący blog lub zorganizujmy sekcję przepisów na koncie społecznościowym. Zarządzajmy forum zdrowego odżywiania. Zaproponujmy klientom przepyszną potrawę prosto z piekarnika.

Utwórz społeczność

Człowiek to istota społeczna, a większość z nas  szuka towarzystwa innych. Potrzebujemy obecności bliskich, znajomych, ich wsparcia, akceptacji, wspólnych zadań i wspólnej satysfakcji. Bycie razem jest fundamentem naszego życia. Chcemy czuć się częścią czegoś. Możemy utworzyć tego rodzaju połączenie z klientem w mediach społecznościowych. Możemy opowiedzieć swoją historię, porozmawiać o tym, co nas inspiruje w kwestiach jedzenia i świeżej żywności. Możemy dzielić się swoją misją z klientem, a robiąc to, zarazić ich dążeniem do zdrowszego stylu życia.

Słuchanie społeczności

W mediach społecznościowych można aktywnie współpracować z klientami. Daje to unikalną możliwość zdobycia cennych informacji, które będą służyć firmie w przyszłości.

Słuchanie w sieci oznacza poświęcanie uwagi klientowi, który reaguje na poczynania marki, produkty i misję. Oznacza to przyjmowanie oczekiwań i uwag klienta, jego obaw i wątpliwości. Dotrą do nas opinie wszelkiego rodzaju – dobre i złe, słowa pochwały i krytyki. Wszystko to składa się na większą satysfakcję konsumentów, a jak wiemy, zadowolony klient powraca. Media społecznościowe udostępniają precyzyjne narzędzia, pozwalające łatwo obserwować ruch, zasięg i zadowolenie nabywców.

Platformy cyfrowe oferują kreatywne, nowe sposoby łączenia się z klientami poprzez strategie marketingu treści, które zapewniają kupującym spersonalizowane wrażenia i zwiększają ich zaangażowanie. Sklepy spożywcze przechodząc na cyfrowe kanały komunikacji, mają możliwość zaoferowania klientom treści o wyższej jakości i większej przejrzystości. Jedno jest pewne – jeśli chodzi o media społecznościowe i reklamę cyfrową – sklepy spożywcze przenoszą się do głównego nurtu marketingu internetowego.

Abanana Advertising

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.

Więcej w Abanana, Detal, Handel, Komunikacja, Komunikacja marki, Komunikacja w biznesie, Marketing, Reklama, Retail, Sklepy, Social Media
Najlepszy przewoźnik dla branży FMCG
Najlepszy przewoźnik dla branży FMCG – jak go wybrać?

Raporty Unii Europejskiej dotyczące strat żywności wskazują, że wynoszą one ponad 173 kg rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Za część...

Zamknij