Marwit upada – co się stało z liderem rynku soków jednodniowych?

Marwit - soki jednodnioweJeszcze niedawno produkty marki Marwit były obecne niemal w każdym sklepie. Świeże soki jednodniowe cieszyły się ogromną popularnością wśród polskich konsumentów. Dziś Marwit kończy swoją działalność – firma, która przez lata dominowała na rynku soków niepasteryzowanych, definitywnie znika z mapy polskiego rynku spożywczego.

Po ogłoszeniu upadłości w 2021 r., na sprzedaż trafiają kolejne nieruchomości należące do spółki. To symboliczny koniec znanej polskiej marki.

Historia marki Marwit – od start-upu z Torunia do pozycji lidera

Marwit powstał w 1993 r. w Toruniu. Założyciel firmy, wówczas zaledwie 20-letni przedsiębiorca, zainwestował 2 tys. zł w produkcję soków niepasteryzowanych.

Był jednym z pierwszych w Polsce, którzy dostrzegli potencjał w świeżych, jednodniowych produktach.

Soki Marwit były wszędzie – złota era marki

Dzięki innowacyjnemu podejściu i konsekwentnej pracy, Marwit szybko zdobył zaufanie konsumentów i stał się pionierem kategorii świeżych soków.

Jak podaje portal dlahandlu.pl, w swoim szczytowym okresie Marwit kontrolował aż 70% polskiego rynku soków jednodniowych.

Firma nie ograniczała się tylko do soków – jej oferta obejmowała również surówki i smoothie, produkowane w nowoczesnym zakładzie w Złejwsi Wielkiej.

Produkty marki trafiały na stoły nie tylko w Polsce, ale również w Kanadzie, USA, Szwecji, Francji czy Niemczech.

Pandemia COVID-19 pogrążyła firmę – kryzys w branży świeżych produktów

Wszystko zmieniło się w 2020 r., kiedy pandemia COVID-19 wywołała poważne turbulencje w wielu sektorach gospodarki. Dla Marwitu skutki były szczególnie dotkliwe:

  • zakłócenia w łańcuchach dostaw,
  • ograniczenia w handlu,
  • spadek popytu na świeże produkty.

W rezultacie firma znalazła się w poważnych tarapatach finansowych. Produkcja została wstrzymana, a zadłużenie zaczęło rosnąć. Już w 2020 r. sięgało 12 mln zł.

Pomimo prób sanacji, w 2021 r. spółka ogłosiła upadłość.

Likwidacja Marwitu – sprzedaż zakładu i majątku firmy

Po ogłoszeniu upadłości rozpoczął się proces likwidacji majątku. Sprzedano maszyny, wyposażenie oraz nieruchomości – przez lata będące sercem działalności firmy.

W 2025 r. wystawiono na licytację dwie kluczowe nieruchomości w Złejwsi Wielkiej:

  • jedna wyceniona na 4,47 mln zł netto,
  • druga – na 23,73 mln zł netto.

Oferty można było składać do końca lipca 2025 r.

Symboliczny koniec polskiego lidera świeżych soków

Zakład w Złejwsi Wielkiej, uważany za jeden z najnowocześniejszych w regionie, przez lata był miejscem rozwoju nowych produktów i rozbudowy działalności.

Jego sprzedaż symbolizuje ostateczny koniec firmy, która przez dekady była synonimem jakości i innowacji w polskiej branży spożywczej.

dlahandlu.pl / Marwit

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.