Poland & CEE Retail Summit 2014 – podsumowanie

W dniach 19 – 20 marca 2014 roku w Warszawie odbył się kongres Poland & CEE Retail Summit – czyli doroczne spotkanie przedstawicieli handlu i producentów FMCG. Ta niezwykła impreza branżowa odbyła się w hotelu Courtyard by Marriott Warsaw Airport. Przegląd Handlowy był patronem medialnym tego wydarzenia.

Pierwszego dnia kongresu podczas sesji plenarnej poruszone były takie tematy jak:

  • Nierównowaga w światowym systemie gospodarczym, kryzys i przemysłowa gospodarka nietrwałości (prof. Elżbieta Mączyńska, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne)
  • Konsument w roku 2014 i w przyszłości: trendy, które będą oddziaływać na Polskę oraz region CE (Szymon Mordasiewicz, Nielsen)
  • Retailowe Strategie Zwycięzców – wiedza o konsumencie wsparta narzędziami informatycznymi na każdym szczeblu organizacji (Ilirjan Osmanaj, ILC)
  • Mapa europejskiego handlu: innowacyjne modele handlowe na przykładzie rynku rumuńskiego i rosyjskiego (Paweł Musiał, Profi Rom Food Romania oraz X5 Retail Group Russia)
  • Winning customers in a world of change (Jakub Cichecki, Jeronimo Martins Polska)
  • Formaty handlowe – jak będą się zmieniać koncepty handlowe w najbliższych latach? (Paweł Musiał, Jakub Cichecki oraz Ryszard Tomaszewski, Tesco Polska; Jacek Roszyk, Żabka Polska)
  • More modern, more mobile, more global: the changing face of retail – are you ready for what’s next? (Luke Shave, Microsoft Business Solutions)
  • Grupa Muszkieterów – nowoczesny model spółdzielczości (Marek Feruga, ITM Entreprises France).

Po części wspólnej odbyły się cztery sesje równoległe:

  • Rynek detaliczny, hurtowy i dystrybucja,
  • Zakupy, sprzedaż i marka własna,
  • Shopper marketing, category&brand management,
  • Łańcuch dostaw.

Drugiego dnia kongresu podczas sesji plenarnej poruszone zostały tematy:

  • Asortyment w dzisiejszym sklepie: nadążyć za potrzebami konsumentów (Agnieszka Gosiewska, Nielsen),
  • Serwisowy i samoobsługowy kanał sprzedaży: szanse i wyzwania na rynkach o dojrzałej strukturze (Petro Martinho, Tradis)
  • Zmniejszenie kosztów przy jednoczesnym utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej poprzez wykorzystania zespołów cross – funkcyjnych (David Antunes, Macro Cash & Carry Polska)
  • Marka własna „Lubię :)” – narzędzie integrujące i zmieniające obraz polskiego handlu (Maciej Stoiński, Piotr i Paweł)
  • Audyt ekspozycji kosztem 10 sekund: nowy wymiar analizy sklepowej półki (Paweł Gołubiak, eLeader)

Po części wspólnej – podobnie jak pierwszego dnia – odbyły się cztery sesje równoległe, w których zostały poruszone takie tematy jak:

Rynek detaliczny, hurtowy i dystrybucja

  • Strategia rozwoju sieci drogerii spożywczych Dayli na rynku polskim (Anna Wierzbicka, Dayli Polska)
  • Scenariusze dla polskiego hurtu oraz systemów franczyzowych: jak skutecznie konkurować z dyskontami (Waldemar Nowakowski, Polska Izba Handlu; Jan Sałata, Nasz Sklep; Sylwia Olechno, Grupa Chorten; Krzysztof Książek, Stokrotka)
  • Małe formaty handlowe, wielkie perspektywy: oczekiwania konsumenta wobec oferty sklepu convenience / sklepu osiedlowego (Krzysztof Strobel, Lewiatan, Grupa Tradis)
  • Koncepcja GreenStore – Philips Lighting (Michał Nowosad, Philips Lighting)
  • Łatwo, szybko i wygodnie vs. powrót do korzeni vs. assembly cooking: analiza zachowań dzisiejszego nabywcy (Joanna Bytner, Grupa Mar-Ol, Chata Polska)
  • Big Data w handlu – tej fali danych nie zatrzymasz, daj się ponieść! (Sebastian Starzyński, ABR Sesta)

Zakupy, sprzedaż i marka własna

  • Trendy na rynku marek własnych w Polsce (Tomasz Krysiak, Nielsen)
  • Marka własna brandem zarządzanym przez producentów: budżety marketingowe i wsparcie sprzedaży produktów private label sieci handlowych (Daniel Grabka, Netto; René Starzomska, CEMOI Group; Marek Sypek, Agros Nova; Robert Taylor, Metro Cash & Carry)
  • Wymyślić markę własną na nowo w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb klientów (Robert Taylor, Makro Cash & Carry)
  • Last Mile Solution – optymalizacja sprzedaży w sieci detalicznej (Marcin Wasilewski, CHEP Polska)
  • Smarter Commerce – nowe oblicze handlu detalicznego w erze dominacji klienta (Daniel Ptasznik, IBM)
  • Światowe trendy w opakowaniach marki własnej (Sylwia Piskulska, Intermarché)
  • Obietnica wartości w marce własnej – percepcja jakości w private label dla produktów ekologicznych (Sławomir Chłoń, Organic Farma Zdrowia)

Shopper marketing, category&brand management

  • Projekty zarządzania kategorią przy rosnącej / dominującej pozycji produktów private label na sklepowej półce (Roman Szymanda, Intermarché)
  • Realizowanie długofalowych projektów category management w bardzo zmiennym środowisku handlowym, zdominowanym przez ceny, promocje i inne krótkoterminowe taktyki (Kamila Teodorowska, CEDC)
  • Customer marketing – funkcja budująca biznes z klientem (Małgorzata Kwilosz, Diageo)
  • Zadowolenie klientów – najlepszą miarą sukcesu… (Aleksander Oleszkiewicz, IBM)
  • Maksymalizowanie efektywności programów kart podarunkowych narzędziami Stored Value Solution (Juergen Stichenwirth, Stored Value Solutions)
  • Reklama detalistów – wpływ kampanii na wzrost sprzedaży produktów, zdobywanie nowych klientów oraz ich lojalności (Marek Bernatowicz, Gfk Polonia; Bartek Osiński, Gfk Polonia)
  • Media tradycyjne: jaka jest ich siła w generowaniu konsumpcji i decyzji zakupowych. Jak uzupełnić media plan o nowe kanały komunikacji (Aleksander Śmigielski –  Niezależny Ekspert)

Łańcuch dostaw

  •  Korzyści wynikające z automatyzacji magazynów oraz procesów magazynowych w całym łańcuchu dostaw: poprawa bezpieczeństwa ludzi oraz jakości towarów (Łukasz Chmaj, Intersport)
  • Zarządzanie procesem kompletacji przy coraz bardziej zindywidualizowanych potrzebach klientów (Jarosław Wojt, Carlsberg)
  • Częste akcje promocyjne vs. zdolności produkcyjne / logistyczne firmy: jak zapewnić maksymalnie elastyczną produkcję oraz sprawne operacje logistyczne (Grzegorz Mućko, Nutricia Polska)
  • Wyzwania dystrybucji palet typu „mix” – jak ułatwić manipulowanie partią towaru i ograniczyć koszty procesu (Artur Popczyk, DS Smith)
  • Wykorzystanie metodologii Lean / Six Sigma do optymalizacji procesów logistycznych (dr Rafał Tarasewicz, DB Schenker Logistics)
  • Wykorzystanie ORTEC’s Advanced Planning & Optimization System w celu obniżenia kosztów, zwiększenia rentowności i kontroli złożonych  operacji (Francois Mir, Carrefour Polska)
  • Optymalizacja systemu dystrybucji w sieci detalicznej (Robert Bartnik, Polbita; dr inż. Piotr Sawicki, Politechnika Poznańska)

Podczas kongresu po raz czwarty zostały rozdane nagrody „Retailer of the Year. Wybrany przez dostawców”, wyróżniające najlepsze sieci handlowe w Polsce.

Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach:

  • Hipermarket: Auchan
  • Supermarket: Intermarché
  • Dyskont: Netto
  • Convenience i Regionalne sieci handlowe: Żabka
  • Hurtownicy i dystrybutorzy: Selgros Cash&Carry

Tytuł Retailer of the year 2013 otrzymała firma Intermarché.

 

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.

Więcej w Branża FMCG, FMCG, Handel, Retail, Retail Summit
Luke Shave – wywiad z dyrektorem ds. Global Retail Marketing z firmy Microsoft

Podczas konferencji branży handlowej i FMCG - Retail Summit 2014, która odbyła się w dniach 19-20 marca w warszawskim hotelu...

Zamknij