Kolejny dobry rok dla branży winiarskiej

Branża winiarskaGrono miłośników wina wciąż rośnie. W 2013 polska branża winiarska odnotowała poprawę wartości sprzedaży i zwiększanie się udziałów wina w rynku. Jak oceniają miniony rok eksperci z Polskiej Rady Winiarstwa i czy rok 2014 będzie równie korzystny?

Członkowie Polskiej Rady Winiarstwa jednogłośnie stwierdzają, że ubiegły rok można zaliczyć do udanych.

Dzięki licznym inwestycjom oraz sukcesom w pozyskiwaniu nowych klientów oraz rynków zbytu rok 2013 zakończyliśmy pod względem wielkości sprzedaży wyrobów winiarskich wzrostem o 170%, a wartościowo wzrost ten przekroczył 31% r/r.

– informuje Daniel Wiśniewski, Dyrektor Handlowy Warwin S.A.

O swoich sukcesach donoszą również inne firmy. Spółka Jantoń może pochwalić się przeprowadzoną z powodzeniem zmianą struktury asortymentowej koszyka produktów.

Podjęte działania były wynikiem realizacji długofalowej strategii firmy i mimo trochę mniejszej sprzedaży w ujęciu wolumenowym udało nam się w 2013 r. zrealizować w 100% plan finansowy odnotowując 3% wzrost przychodów. W ramach wprowadzonych zmian sprzedajemy nieco mniej tanich produktów a coraz więcej klasy premium.

– relacjonuje Ewelina Szkodzińska-Petrini, PR Manager firmy Jantoń S.A. Sp. K.

Przyczyn wzrostu w branży winiarskiej można doszukiwać się w kilku tendencjach. Przede wszystkim rośnie zasobność portfeli Polaków, którzy jednocześnie coraz bardziej otwierają się na światowe trendy i więcej podróżują. Zwiększa się również zainteresowanie kuchniami innych kultur, której towarzyszy rosnąca wiedza na temat wina i sposobów jego picia. Według Elżbiety Pawłowskiej, Dyrektor Polskiej Rady Winiarstwa, czynniki związane z poprawą kultury spożywania wina gwarantują stabilny kilkuprocentowy wzrost sprzedaży z roku na rok.

Największym hitem branży w ubiegłym roku były debiutujące na rynku cydry (np. Warka Cider i z portfolio Warwinu, Cydr Lubelski Ambry czy Cydr Dobroński firmy Jantoń). Ich rosnącemu powodzeniu sprzyjała wprowadzona na początku ubiegłego roku niższa stawka podatku akcyzowego dla tych niskoprocentowych alkoholi. Co więcej, odpowiedziały one na coraz większe zainteresowanie konsumentów lekkimi napojami alkoholowymi. To w nich właśnie Polska Rada Winiarstwa upatruje przyszłość rodzimej produkcji winiarskiej i obiecuje kontynuować starania o wprowadzenie prawa do ich reklamowania.

Jeśli ze względu na niską zawartość alkoholu prawo zezwala na reklamę piwa, to cydry będące napojami o podobnej ilości procentów powinny być objęte takimi samymi przepisami prawa.

– tłumaczy Elżbieta Pawłowska. Jednym z celów Polskiej Rady Winiarstwa jest zmiana kultury spożywania alkoholu na rzecz słabszych trunków.

Rok 2014 może zaistnieć pod znakiem istotnych przekształceń w strukturze sprzedaży napojów alkoholowych, a to za sprawą zmian stawek akcyzowych dla alkoholi mocnych. Przedsiębiorcy są już na nie przygotowani.

Oczywistym jest, że we wprowadzonych zmianach upatrujemy dla siebie szansy. Biorąc je pod uwagę planujemy z większym zaangażowaniem rozbudować ofertę segmentu win jakościowych w przedziale cenowym ok. 25 zł. Mamy też parę bardzo interesujących pomysłów zarówno dla odbiorców rynku nowoczesnego, jak i tradycyjnego.

– komentuje Ewa Pustoszkin, Brand&PR Manager firmy TiM S.A.

O swoich planach na 2014 r. mówi również firma Jantoń.

Planujemy rozwijać krajowy i zagraniczny rynek cydru. W 2014 roku zamierzamy sprzedać 2 mln butelek tego produktu. W tym roku zamierzamy również zaskoczyć rynek nowym produktem, ale do momentu wprowadzenia, projekt jest objęty tajemnicą.

– informuje Ewelina Szkodzińska-Petrini.

Polska Rada Winiarstwa ma również nadzieję, że utrzyma się rosnące zainteresowanie winami owocowymi, dzięki któremu odrodzi się produkcja tradycyjnych polskich win owocowych.

Polscy przedsiębiorcy z optymizmem patrzą w przyszłość. Mimo iż w spożywaniu wina w porównaniu np. do krajów śródziemnomorskich wciąż jesteśmy w tyle, to statystyki wskazują, że po wyroby winiarskie sięgamy coraz częściej i według wszelkich prognoz tendencja ta się utrzyma.

Polska Rada Winiarstwa

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.

Więcej w Alkohol, Branża winiarska, Daniel Wiśniewski, Elżbieta Pawłowska, Ewa Pustoszkin, Jantoń, Polska Rada Winiarstwa, Warwin
Rozgrzej się smakami Soplicy w górach

Ruszyła zimowa akcja promocyjna marki Soplica w najpopularniejszych kurortach zimowych na Podhalu. Promocyjne ceny na rozgrzewające shoty nalewek Soplicy to...

Zamknij