Spadek liczby sklepów wiejskich i osiedlowych to trend widoczny w całym kraju. Według prognoz Euromonitor International liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60%. Przedsiębiorcy poszukują sprawdzonych rozwiązań, które pomogą im przetrwać trudny okres. Szansą dla lokalnych przedsiębiorców jest podjęcie współpracy franczyzowej z doświadczonym partnerem, jakim jest Carrefour Polska.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego koniunktura w handlu detalicznym w województwie kujawsko-pomorskim była oceniana w kwietniu nieco bardziej pesymistycznie niż miesiąc wcześniej. Lokalni przedsiębiorcy zajmujący się handlem detalicznym najbardziej odczuwali bariery związane z kosztami zatrudnienia (63%) oraz konkurencją na rynku (61%). Ta ostatnia ma szczególnie duże znaczenie dla funkcjonowania małych sklepów spożywczych. Placówki te mają jednak bardzo duże szanse rozwoju, dzięki nawiązaniu współpracy z doświadczonym partnerem. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na potrzeby właścicieli małych sklepów, firma Carrefour Polska opracowała unikatowy koncept franczyzowy, który pomaga im zwiększyć rentowność w czasie spowolnienia gospodarczego.
W sytuacji wzrastającej konkurencji franczyza może być dobrym rozwiązaniem dla wielu sklepów. Według raportu firmy PROFIT system, dotyczącego rynku franczyzy w 2012 roku, ten skuteczny koncept biznesowy stale się rozwija, a jego popularność szczególnie widoczna jest w branży spożywczej. Jak wynika z raportu, na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 24,5 tys. sklepów franczyzowych oferujących artykuły spożywcze i przemysłowe. Jest to aż o 1,8 tys. placówek więcej niż w roku poprzednim.
Osiągnięcie sukcesu jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego i doświadczonego partnera. Ale prawdziwa franczyza to nie samo logo. Carrefour proponuje nie tylko silną i rozpoznawalną markę, lecz także: dobrze dobrany asortyment i sprawną logistykę. Przedsiębiorcy zainteresowani podjęciem współpracy z siecią mają do wyboru dwa unikalne koncepty franczyzowe, dostosowane do potrzeb ich klientów.
– mówi Marek Lipka, Dyrektor ds. Operacyjnych Franczyzy w Carrefour Polska.
Dużym atutem sieci sklepów Carrefour Express i Globi jest unikalny koncept dostosowany zarówno do dużych miast, jak i obszarów wiejskich. Dzięki temu franczyza z Carrefour dostępna jest dla przedsiębiorców działających w zróżnicowanych warunkach rynkowych.
- Carrefour Express minimarket z zielonym logo – koncept franczyzowy odpowiedni dla sklepów o powierzchni sprzedaży od 100 do 500 m2. Koncept przeznaczony jest do lokalizacji miejskich i wiejskich. W przypadku sklepów Carrefour Express z zielonym logo Carrefour zapewnia franczyzobiorcom: elementy wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej, sprzęt i system informatyczny, meble do działu alkohole oraz owoce i warzywa, komplet ubrań dla personelu, a także drobne elementy wyposażenia, jak koszyki, plakaty etc. Carrefour zapewnia wsparcie nie tylko przed otwarciem placówki, kiedy prowadzone są szczegółowe analizy lokalizacji, lecz także później, zapewniając szkolenia, system informatyczny oraz opiekę ekspertów na każdym etapie prowadzenia sklepu.
- Carrefour Express convenience z pomarańczowym logo – koncept franczyzowy przeznaczony dla sklepów o powierzchni do 100 m2 i lokalizacji o dużym natężeniu ruchu, np.: w centrum miast i osiedli. W przypadku Carrefour Express z pomarańczowym logo Carrefour inwestuje w 100 proc. wyposażenia sklepu. Zapewnia także nowoczesny system informatyczny, który ułatwia prowadzenie sklepu. Eksperci Carrefour przed otwarciem każdej placówki przeprowadzają szczegółowe analizy. Wspierają także franczyzobiorcę już po otwarciu w codziennym funkcjonowaniu sklepu.
- Globi – propozycja współpracy dla właścicieli sklepów o powierzchni mniejszej niż 100 m2z małych miast i terenów wiejskich. Carrefour zapewnia wizualizację sklepu, wsparcie logistyczne, a także doradztwo opiekuna regionalnego. Sklepy te mogą w przyszłości się rozwinąć i zostać przekształcone w Carrefour Express.
O sytuacji handlu w Polsce i o przyszłości kujawsko-pomorskich sklepów eksperci z Carrefour rozmawiali z lokalnymi przedsiębiorcami w trakcie panelu „Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych” 16 maja br. w Hotelu Pod Orłem w Bydgoszczy. Spotkanie adresowane było przede wszystkim do właścicieli małych sklepów spożywczych, którzy szukają sprawdzonych rozwiązań biznesowych, pomagających im poprawić wyniki swoich sklepów, zwłaszcza w sytuacji spowolnienia gospodarczego. Bydgoskie spotkanie zorganizowano w ramach ogólnopolskiego edukacyjnego projektu bezpłatnych warsztatów franczyzowych, w całości finansowanego ze środków Carrefour Polska. Do chwili obecnej projekt objął 12 miast i cieszył się dużym zainteresowaniem wśród lokalnych przedsiębiorców. Podobne spotkania Carrefour zorganizował już w innych miastach: w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Trójmieście oraz Poznaniu, Olsztynie i Kielcach. Warto dodać, że inicjatywa Carrefour została opublikowana w Raporcie Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu jako przykład działań edukacyjnych skierowanych do sektora MŚP.
Patronat nad bydgoskim panelem objął Kujawsko-Pomorski Związek Pracodawców i Przedsiębiorców, a także patroni medialni: TVP Bydgoszcz, Express Bydgoski oraz Radio PiK.
Carrefour