Często spotykamy się ze stwierdzeniem, że każda firma powinna mieć swój profil na portalach społecznościowych. Oczywiście, zależy to od celów komunikacyjnych jakie stawia sobie marka. Produkty spożywcze to bardzo wdzięczny temat do komunikowania na Facebooku i Instagramie czy Youtube. Jednak trzeba robić to w określony sposób. Poniżej znajdziecie kilka porad dotyczących tego jak rozmawiać z potencjalnymi klientami, którzy poruszają się w Internecie.
Wybierz cel i sprawdź grupę docelową
Zakładając naszą obecność w mediach społecznościowych ważne jest, aby jasno sformułować cele jakie chcemy osiągnąć poprzez komunikację z fanami na Facebooku czy też Instagramie. Mogą to być:
- cele sprzedażowe, mające za zadanie zwiększyć nasze dochody
- cele informacyjne, mające dostarczać wiedzy konsumentom o naszych produktach, z czego są produkowane, w jaki sposób, czy są ekologiczne itp.
- cele wizerunkowe związane z budowaniem świadomości marki np. jako lidera w swojej branży; eksperta w produkcji produktu daną metodą; innowatora wprowadzającego nowe smaki, konsystencje na rynek
- cele employer brandingowe – profil w mediach społecznościowych może pokazywać, że firma dba o swoich pracowników, zapewnia różne benefity, takie jak opieka zdrowotna czy karta Multisport; przyszłym pracownikom można pokazać atmosferę pracy oraz relacje panujące pomiędzy pracownikami, by zachęcić ich do aplikowania.
Drugą kwestią, którą należy rozważyć jest grupa docelowa. Wiadomo, że inne posty zainteresują mamy mające małe dzieci a inne młodzież, która jest bardzo wymagająca pod względem prowadzenia fanpage’y i prezentowanych treści.
Jak przedstawiać produkty?
Komunikowanie produktów spożywczych w mediach społecznościowych wcale nie jest trudnym zadaniem, jeżeli ma się jasno określony cel oraz zna swoją grupę docelową. Z racji tego, że artykuł ma praktycznie podejść do tematu to przedstawimy kilka pomysłów na posty czy też materiały w social mediach.
Pierwszym z nich będzie prezentacja zalet produktu. W ten sposób komunikujemy czym nasz produkt różni się od konkurencji. Wymieniamy jego zalety i przede wszystkim mówimy językiem korzyści, aby odbiorca czytając posta wiedział co konkretnie dostanie po zakupie produktu.
Drugi pomysł to posty bardziej lifestylowe, pokazujące jak można w niestandardowy sposób wykorzystywać, np. wafelki. Tak właśnie komunikują się Góralki, które niedawno wypuściły na rynek swój nowy produkt – Góralki Nagie, czyli wafelki pozbawione polewy czekoladowej na obwodzie. Na ich profilu znajdziemy przepisy, w których możemy wykorzystać produkt, opatrzone zdjęciami.
Nie możemy zapominać o postach, które zaangażują naszych fanów. Mowa tu o postach zabawnych, motywujących, a przede wszystkim o konkursach z nagrodami. Dobrze jest stworzyć jasny regulamin, gdzie będą szczegółowo omówione warunki konkursu, terminy jego prowadzenia oraz sposób jego rozstrzygnięcia. Angażujmy fanów, prosząc ich o odpowiadanie na pytania bądź tworzenie zdjęć z naszymi produktami. Niektóre z takich zdjęć można później wykorzystywać na fanpage’u.
Zdjęcia produktów w naturalnej aranżacji to kolejny rodzaj postów, który sprawia, że odbiorcy chętnie wchodzą na nasz profil. Szczególnie widać to na Instagramie, gdzie przyciąga się głównie obrazem oraz odpowiednimi hasztagami. Materiały wideo charakteryzują się tym w mediach społecznościowych, że osiągają o wiele większe zasięgi niż treść tekstowa czy grafika.
Produkty spożywcze zazwyczaj komunikuje się do klienta końcowego. Obecność w mediach społecznościowych pozwala nie tylko na przedstawienie produktu, ale także na otrzymanie informacji zwrotnej od konsumenta, który chętnie wystawi opinię, jeżeli będzie zadowolony, bądź niezadowolony z produktu.
Łukasz Wołek, CEO agencji Abanana i Eura7