6 marca, na całym świecie obchodzony jest coroczny Dzień Żywności Mrożonej. Z tej okazji wiodący operator dla żywności głęboko mrożonej w Polsce zdecydował się opowiedzieć o sytuacji na rynku i najchętniej wybieranych przez Polaków kategoriach.
Mrożenie to świetny sposób na przedłużanie trwałości produktów spożywczych, ich bezpieczne przechowywanie oraz ograniczenie marnowania jedzenia. Produkty mrożone są dobrze znane konsumentom i chętnie wybierane z uwagi na łatwy dostęp, możliwość szybkiego przygotowania pożywnego posiłku oraz szeroki wybór asortymentu.
Kategoria z apetytem na więcej
Mrożone produkty są chętnie wybierane przez Polaków, a cała kategoria z każdym rokiem notuje coraz wyższe wyniki. Szczególnie w pandemii, gdy gromadziliśmy zapasy, chętniej sięgaliśmy po produkty o długim terminie spożycia. Przyzwyczajenia te z nami pozostały. Według GfK Polonia, wartość zakupionych w 2022 r. mrożonek przez gospodarstwa domowe w Polsce przekroczyła 1,8 mld zł – na co składało się średnio 14 zakupów mrożonych produktów przez przeciętnego Polaka w ciągu roku.
Jeśli chodzi o najchętniej kupowane kategorie – od lat są one niezmienne: najczęściej kupujemy mrożone warzywa (w tym zupy) oraz pizzę. Produkty te stanowią aż 64% całego rynku żywności mrożonej.
Jak mówi ekspert z firmy Frigo Logistics, która jest wiodącym operatorem logistycznym dla produktów głęboko mrożonych w Polsce, w branży zdecydowanie widoczna jest sezonowość.
Jako operator na wyłączność dla siedmiu największych sieci handlowych, a także dla grupy około osiemdziesięciu producentów, zauważamy, jak bardzo sezonowy jest nasz biznes. W połowie kwietnia, gdy zaczyna się zatowarowanie sklepów w lody, rozpoczyna się szczytowy dla nas sezon. Maj i letnie miesiące to dla nas zdecydowanie najbardziej intensywny okres. Z każdym rokiem jednak nasza praca staje się coraz bardziej wzmożona również w pozostałych miesiącach. Wszystko za sprawą coraz szerszej oferty producentów.
– mówi Katarzyna Długosz, kierownik Działu Obsługi Klienta we Frigo Logistics.
Mrożone pieczywo i wege burgery – rozwojowe kategorie
Jak mówi Katarzyna Długosz z Frigo Logistics, na rynku żywności mrożonej zaszło w ostatnich latach kilka zmian. Zazwyczaj to wrzesień był miesiącem najspokojniejszym pod względem liczby operacji. Sieci handlowe koncentrowały się wtedy na wymianie asortymentu, a klienci chętnie sięgali po dostępne jeszcze wtedy świeże warzywa i owoce. Aktualnie wrzesień to całkiem intensywny czas, w którym producenci wprowadzają na rynek liczne nowości produktowe odpowiadające na zmieniające się potrzeby klientów – takie jak np. gotowe dania wege czy asortyment bio.
W wakacje ub.r. firmy Frigo Logistics i Nestlé podzieliły się sukcesem linii dań gotowych marki Garden Gourmet, jak wege klopsiki, burgery, nuggetsy czy sznycle – rok do roku partnerzy odnotowali aż trzykrotny wzrost wolumenów kategorii. Są to produkty stabilizowane termicznie do określonej temperatury, w ściśle kontrolowanych warunkach jakościowych. Dzięki temu klient może je bardzo łatwo przygotować do spożycia, bez konieczności rozmrażania.
W ostatnim czasie zwiększone wolumeny notujemy również w zakresie mrożonego pieczywa. W związku z rosnącymi kosztami działalności piekarni, do których należą m.in. dużo wyższe ceny gazu oraz inflacja, wzrosły również ceny pieczywa. Właśnie dlatego część konsumentów chętniej zaczęła wybierać pieczywo odpiekane, dostępne w marketach w postaci ciepłych i chrupiących chlebów oraz bułek, ale również słodkich wyrobów piekarniczych. Zapotrzebowanie na te produkty wzrosło tak bardzo, że producenci odpieku wręcz nie nadążali z produkcją i dostawami kolejnych partii.
– dodaje Katarzyna Długosz, Frigo Logistics.
Jak dalej rozwinie się rynek żywności mrożonej? Ekspertka Frigo Logisitcs jest pewna, że producenci nie ustaną w walce o klientów, jeszcze bardziej rozwijając swoje portfolio produktowe.
Frigo Logistics