Polski sukces na skalę światową. RestaurantWeek®, marka stworzona w całości z rodzimego kapitału, stała się największym festiwalem restauracyjnym na świecie. Po spektakularnym sukcesie w Polsce i udanym debiucie w Czechach, polska platforma gastronomiczna wkracza na kolejne europejskie rynki – zaczynając od Niemiec. „Naszym celem jest jak najszybsze wysyłanie miliona gości rocznie do restauracji na całym świecie – i w tym właśnie mierzymy skalę sukcesu” – mówi Paweł Światczyński, CEO i współtwórca RestaurantWeek®.
Od lokalnej inicjatywy do globalnego fenomenu
RestaurantWeek® w Polsce jest przykładem dynamicznie rozwijającej się marki, która w ciągu kilku lat przekształciła się z lokalnego projektu w największe wydarzenie kulinarne świata.
Idea festiwalu powstała w Nowym Jorku w 1992 roku i funkcjonuje tam do dziś, ale już w trzecim roku naszej działalności frekwencją przewyższyliśmy nowojorską edycję.
– zaznacza Paweł Światczyński.
Kluczem do sukcesu jest skala – organizujemy festiwal jednocześnie w wielu miastach w całych krajach. To wyróżnia nas wśród innych wydarzeń restauracyjnych.
– dodaje Maciej Żakowski, CBDO i współtwórca RestaurantWeek®.
Z polskiego projektu wyrósł globalny lider e-diningu. Do tej pory w festiwalu uczestniczyło ponad 3 500 restauracji i 2,5 miliona gości. Partnerami inicjatywy są globalne marki, m.in. Martini, Pepsi, Lipton, Whirlpool, Danone, H&M, T-Mobile i PayU.
Przełom w Polsce i lojalność restauratorów
Przełomowym momentem był pierwszy rok działalności, kiedy festiwal rozszerzył się z Warszawy na sześć największych miast w kraju.
Osiągnięcie 100 000 gości było naszym kluczowym kamieniem milowym – wtedy festiwal stał się wydarzeniem lifestylowym.
– wspomina Paweł Światczyński.
Ponad 80% restauratorów powraca do kolejnych edycji, a organizatorzy stale odświeżają ofertę, dbając o wysokie standardy i różnorodność smaków.
Ponad 80% gości odwiedza daną restaurację po raz pierwszy właśnie w ramach festiwalu. To ogromny potencjał dla branży gastronomicznej”
– zauważa Marcin Wawrzeń, Country Manager.
Pierwszy krok za granicę – lekcja zaufania z Czech
Ekspansja rozpoczęła się w 2023 roku od Czech. Początki nie były łatwe – „część restauratorów nie chciała współpracować z polską firmą, co wynikało ze stereotypów i wcześniejszych doświadczeń branży.
– przyznaje Paweł Światczyński.
Kluczem do sukcesu okazało się zatrudnienie lokalnych ekspertów i współpraca z Anną Grosmanovą z ruchu Slow Food. Efektem była pierwsza edycja z udziałem 30 restauracji i 6 000 gości, a w kolejnych latach – wzrost do 100 restauracji i 15 000 uczestników.
Największą lekcją z Czech było planowanie z wyprzedzeniem. W konserwatywnych kulturach biznesowych, jak Niemcy, musimy przygotowywać się nawet półtora roku wcześniej.
– podkreśla Maciej Żakowski.
Niemcy – rynek otwarty na polską technologię
Jesienią RestaurantWeek® zadebiutował w Berlinie i Monachium. W wydarzeniu wzięło udział blisko 100 restauracji, a frekwencja sięgnęła 30 000 gości.
Po dwóch dniach spotkań w Monachium restauracje same zaczęły się do nas zgłaszać.
– mówi Paweł Światczyński.
Projekt spotkał się z dużym uznaniem i wsparciem globalnych marek: Martini przygotowało festiwalowe koktajle, Visa zaoferowała benefity, a VisitBerlin wsparło promocję.
Niemcy postrzegają Warszawę jako stolicę startupów i cenią polskie technologie – aplikacje mobilne, płatności BLIK, rozwiązania e-commerce.
– dodaje Maciej Żakowski.
Docelowo RestaurantWeek® chce działać we wszystkich 16 niemieckich landach, zdobywając 1% udziału w rynku gastronomicznym.
Strategia europejskiej ekspansji
Po sukcesie w Czechach i Niemczech, kolejne kroki to Włochy, Francja, Hiszpania i Wielka Brytania. W ciągu 2-3 lat chcemy być obecni w całej Europie Zachodniej.
– zapowiada Paweł Światczyński.
Festiwal łączy technologię, gastronomię i e-commerce – oferując restauracjom narzędzie sprzedaży online, promocji i lojalizacji klientów.
Dzięki digitalizacji (system rezerwacji, marketplace, aplikacja mobilna) użytkownicy mogą łatwo przeglądać menu i rezerwować stoliki w najlepszych restauracjach.
Polski kapitał i know-how napędzają globalny sukces
RestaurantWeek® pozostaje w 100% polską firmą. „Pełna kontrola nad strategią pozwala nam utrzymać najwyższą jakość i realizować misję.
– podkreśla Maciej Żakowski.
Firma czerpie inspirację z sukcesów Booksy czy DocPlanner, rozwijając kompetencje potrzebne do globalnej ekspansji.
Pokazujemy, że polskie firmy usługowe mogą działać globalnie, zachowując jakość i płacąc podatki w kraju.
– dodaje Paweł Światczyński.
Polski kapitał, technologia i zespół to fundament, na którym RestaurantWeek® buduje markę „Made in Poland” rozpoznawalną na świecie.
RestaurantWeek® – polska marka, która zmienia światową gastronomię
RestaurantWeek® powstał w Polsce, dziś zdobywa Europę i udowadnia, że rodzime produkty i technologie mogą rywalizować globalnie.
Naszym Świętym Graalem jest obecność na 3-4 kontynentach, obsługa miliona osób rocznie i pośrednictwo w sprzedaży 1% wartości rynku niezależnych restauracji.
– podsumowuje Paweł Światczyński.
RestaurantWeek

