Dlaczego branża FMCG powinna postawić na design?

Porównanie butelek piwa Łomża - po lewej stara, po prawej nowa

Porównanie butelek piwa Łomża – po lewej stara, po prawej nowa

Odpowiedź jest prosta – ponieważ design to jedno z najważniejszych dziś narzędzi do budowania przewagi na rynku FMCG. Zapewne mijając sklepowe półki, często zastanawiamy się, dlaczego niektóre produkty omijamy i wydają się nam „nie dla nas”. Mamy wątpliwości co do ich wiarygodności i skuteczności. W koszyku ostatecznie lądują marki znane, które darzymy zaufaniem i które… zupełnie przypadkiem nieźle w naszej ocenie wyglądają. To nie przypadek, a efekt pracy zespołu designerów, marketingowców i handlowców, którzy zaczęli doceniać design w projektowaniu opakowań produktów szybko zbywalnych.

Powodów wyniesienia w ostatnim czasie designu na piedestał opracowywania strategii produktów w branży FMCG jest kilka. Pierwszym z nich jest to, że dzięki designowi możemy właściwie bezpośrednio pozycjonować produkt. Bardzo często samo opakowanie informuje konsumentów o tym, do kogo produkt jest skierowany. Działa to oczywiście także w drugą stronę – projektując opakowanie w dany sposób, marketingowcy mogą sprawić, że trafi on do konkretnej grupy odbiorców. O czym mówi opakowanie produktu? Na przykład o tym, czy należy on do sekcji premium, czy sekcji budget (jest więc w nim zawarta informacja o przedziale cenowym, jakiego konsument może się spodziewać). Czy jest przyjazny środowisku, czy użyty do jego wykonania plastik będzie rozkładał się na naszej planecie setki lat. Jasny i czytelny przekaz jest bardzo ważny w obliczu ogromnej konkurencji na rynku FMCG.

Medisept spray do dezynfekcji stóp

Medisept spray – przykład dobrze zaprojektowanego opakowania kosmetycznego

Jakość projektu może decydować wręcz o sukcesie samego produktu. Przy założeniu, że sam produkt spełnia oczekiwania klienta, to jego opakowanie może wywołać emocje, zwrócić uwagę lub po prostu go uwiarygodnić . Wiele polskich firm pracujących nad swoimi produktami nadal nie ma praktycznej wiedzy na temat tego, jak komunikować jakość, funkcję lub cechę wiodącą produktu w sposób dostosowany do percepcji konsumenta. Podobnie wiele firm działających na rynku konsumenckim ma także kłopot z estetyką swoich opakowań. Wobec wyzwań takich jak zaprojektowanie formuł produktów medycznych, kosmetycznych lub spożywczych, pozyskanie certyfikatów, zapewnienie bezpieczeństwa produktu, opakowania wydają się najmniej istotnym elementem układanki. Ale tak nie jest. Percepcja konsumenta ma kluczowe znaczenie dla sukcesu komercyjnego produktu, a ten może przebić się do świadomości konsumenta zarówno dzięki dostępności, jak i dzięki odpowiedniej komunikacji zapewnionej przez opakowanie.

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest to, że design bezpośrednio wpływa na wiarygodność produktu i producenta. Nie wystarczy bowiem, że producenci, którzy inwestują w funkcjonalność, ergonomię i ekologię, będą to robić. Muszą wysłać konsumentowi komunikaty „robimy to” oraz „robimy to z myślą o tobie”. A na to właśnie pozwala design opakowania. Ważne jest w nim wszystko – kształt, etykieta, użyte fonty, kolorystyka, zastosowane przy produkcji materiały, zamieszczone na opakowaniu symbole, infografiki czy zdjęcia. Składają się ona bowiem na całość, którą konsument będzie „odczuwał”.

Wartość dobrego, dopasowanego do grupy docelowej designu na rynku FMCG jest jeszcze jedna. To on bardzo często budzi zainteresowanie, po prostu zwraca uwagę konsumenta. Opakowanie produktu jest równie ważne, jak pierwsze wrażenie w relacjach z ludźmi. Po kilku sekundach pierwszego kontaktu wyrabiamy sobie opinię, oceniamy. Ta ocena jest spontaniczna i może się oczywiście zmieniać, ale nie zmienia to faktu, że jest bardzo, bardzo ważna.

Design to także jeden z najlepszych i chyba najprostszych sposobów na odświeżenie produktu, nadanie mu nowych cech i atrybutów oraz podniesienia konkurencyjności na rynku. Co bardzo ważne, zmiany designu opakowań istniejących produktów są także pozytywnie odbierane przez konsumentów.

Podsumowując? Dobry design po prostu sprzedaje.

 

Autor: Kamil Pączkowski, Design Director w studiu THIS

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.

Więcej w Design, FMCG, Łomża, Medisept, Medisept spray, Opakowania, Opakowania kosmetyczne
Retail Summit 2018
Nowa sesja „Retail Online” podczas X Poland & CEE Retail Summit

Już po raz dziesiąty odbędzie się wspólne spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży Retail i FMCG w Polsce. Kongres Poland &...

Zamknij