Jak oświetlenie pomaga upłynnić napoje

Trilux - oświetlenie

Odpowiednio dobrane oświetlenie produktów pozwala znacząco zwiększyć ich sprzedaż

Sprzedaż napojów bezalkoholowych i piwa charakteryzuje się bardzo silną sezonowością. W okresie letnim zainteresowanie niektórymi spośród grup produktowych rośnie o kilkadziesiąt a nawet kilkaset procent. By w pełni wykorzystać handlowy potencjał nadchodzącej pory roku, warto zadbać o optymalną ekspozycję butelek, kartonów i puszek, m.in. stosując odpowiednie oświetlenie.

Okres między majem a sierpniem, kiedy dni stają się dłuższe, cieplejsze i bardziej słoneczne, sprzyja zwiększeniu wolumenu sprzedaży wód i soków. Największe wzrosty odnotowuje się jednak w przypadku napojów gazowanych – nawet o 50% – oraz piwa – o ponad 200% względem miesięcy poza sezonem. Ten pozytywny efekt można wykorzystać do maksimum dzięki właściwej ekspozycji opakowań. Szczególnie wrażliwe pod tym względem są produkty browarnicze.

Białe światło dla kolorowych opakowań

Ogólna zasada doboru oświetlenia podpowiada, by dopasować jego barwę do dominującego odcienia eksponowanego produktu. Jednak napoje w puszkach, kartonach i etykietowanych butelkach charakteryzują się dużym zróżnicowaniem opakowań pod względem rozmiarów, kształtów i kolorystyki. Jak zatem je zaprezentować?

Trudno o jednoznaczne sformułowanie zasad postępowania, pozwalających podkreślić wizualne walory wszystkich produktów tego typu. Dlatego też, stosunkowo rzadko różnicuje się  parametry opraw funkcjonujących w obrębie działu napojów. Najczęściej wykorzystuje się tu białe źródła światła o pośredniej temperaturze barwowej: 3000-4000K.

Ważniejsze i bardziej wykonalne niż dobór rozwiązania do kolorystyki poszczególnych produktów jest zachowanie spójności z całościowym konceptem sklepu i bezpośrednim otoczeniem napojów.

– mówi Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska oraz Ekspert Oświetlenia Polskiego Komitetu Oświetleniowego.

W przypadku tła w zimnych odcieniach, warto więc zastosować chłodne oświetlenie. Doskonale sprawdza się ono także w przypadku lodówek, wizualnie podkreślając panującą w nich temperaturę. Kiedy mamy do czynienia z regałami w ciepłej kolorystyce, dobrym dopełnieniem będzie światło o dopasowanej barwie.

Wrażliwe piwo butelkowe

W branży browarniczej powszechne jest stwierdzenie, że słońce to najlepszy sprzedawca piwa. Okazuje się jednak, że w przypadku produktów w butelce może mieć ono negatywny wpływ na jego trwałość.

Butelki piwa są w przeważającej części brązowe bądź zielone. W podkreśleniu ich wizualnych walorów zastosowanie znajdują więc oprawy emitujące ciepłe światło w temperaturze barwowej do 3000 kelwinów. Jednak ich wykorzystanie ma znaczenie również dla zachowania wysokiej jakości produktu.

Światło o dużej zawartości niebieskiej wiązki i ultrafioletu oraz ekspozycja na intensywne promienie słoneczne przyspieszają starzenie się piwa. Choć butelki zaprojektowane są tak, by minimalizować te negatywne efekty, zapewniona przez nie ochrona może okazać się niewystarczająca. Wybierając regał, w którym wystawione ma być piwo butelkowe, należy więc szukać zacienionego miejsca, do którego nie dociera zbyt wiele światła naturalnego. Decydując się na konkretne rozwiązania oświetleniowe, warto natomiast dobierać źródła o ciepłej barwie – z minimalną zawartością w spektrum wiązki niebieskiej. Zapewni to zachowanie przez piwo jego walorów kolorystycznych i smakowych przez czas wskazany na etykiecie.

– mówi Filip Gabryelczyk.

Chcąc mieć pewność, że klienci nie będą zawiedzeni jakością zakupionego produktu browarniczego warto więc pamiętać o tym, by piwo przechowywać w zacienionym miejscu – z dala od promieni słonecznych i intensywnego, chłodnego światła.

Trilux

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.

Więcej w Filip Gabryelczyk, Napoje, Oświetlenie, Oświetlenie półek, Oświetlenie sklepu, Polski Komitet Oświetleniowy
Indoor Positioning – innowacyjna technologia zakupowa od Philips

Philips Lighting zaprezentował zintegrowany system oświetlenia Indoor Positioning podczas tegorocznej edycji kongresu Poland & CEE Retail Summit. Pozwala on na...

Zamknij