W dniach 15-16 listopada 2022 r. w The Westin Warsaw Hotel odbył się 4. RetailTec Congress – spotkanie kluczowych przedstawicieli sieci handlowych, dystrybucji oraz dostawców technologii dla sektora retail w Polsce. Uczestnicy wydarzenia wysłuchali merytorycznych wystąpień i debat z udziałem liderów sektora.
Uroczystego otwarcie kongresu dokonali Przewodniczący Rady Programowej: Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz Michał Pieprzny, Country Manager, SAS Polska. Przemówienie wygłosił także Gość Honorowy, Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Punktem wyjścia do dyskusji będzie analiza bieżącej kondycji handlu, szczególnie jako pokłosie tego co się wydarzyło (…), czyli wojna w Ukrainie i pandemia; wyznaczenie kierunków działania i prognozy krótko- i długofalowe. (…) W dobie kryzysu energetycznego strategicznym wyzwaniem dla branży jest utrzymanie dostaw prądu i gazu. To my jako handel jesteśmy gwarantem żywności, dostarczenia zaopatrzenia dla naszych konsumentów. (…) Nie bójmy się nowych wyzwań, starajmy się z nimi oswoić i przyjąć je w kategoriach nie zagrożenia, a szansy.
– mówiła Renata Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Podczas debaty inauguracyjnej eksperci omówili kierunki kształtowania strategii handlu w nowej rzeczywistości. Skomentowano dynamiczne zmiany w polskiej gospodarce i prognozy dla branży na najbliższe miesiące, wyzwania dla handlu oraz technologie, które pomagają im sprostać, wyzwania i kierunki w zakresie zarządzania sieciami handlowymi, spowolnienie w e-handlu i budowanie aktywnej polityki promocyjnej.
Już dzisiaj obserwujemy pewne spowolnienie, które objawia się redukcją np. personelu albo redukcją wynagrodzeń. (…) Myślę, że to jest ten moment gdzie, szczególnie biznes, powinien obserwować to co się dzieje na całym świecie, a najbardziej za naszymi granicami, bo niedługo będziemy rywalizować o tą palmę gospodarki w tej części Europy, na nowej mapie świata.
– komentował prof. Konrad Raczkowski, Dyrektor Centrum Gospodarki Światowej, UKSW.
Kolejnym punktem w agendzie była dyskusja na temat handlu w obliczu kryzysu energetycznego. Prelegenci omówili m.in. widmo zagrożenia ciągłości w funkcjonowaniu działalności związane z ograniczeniami energii, potencjalne strategie i rozwiązania technologiczne w handlu, gotowość sieci handlowych i działania prewencyjne w obliczu ryzyka kryzysu.
Następnie tok dyskusji zwrócono na zagadnienia związane logistyką i łańcuchem dostaw. Przeanalizowany został proces transformacji oraz wyzwania i zagrożenia dla łańcucha dostaw. Poruszone zostały m.in kwestie deglobalizacji łańcuchów dostaw i opracowywanie nowych strategii jego funkcjonowania, zarządzania łańcuchem dostaw, wyzwań związanych z brakami towarów. Omówiono narzędzia niezbędne do pokonywania zakłóceń w łańcuchu dostaw FMCG, optymalizacji strategii w kontekście innowacji produktowych oraz alternatywne opcje magazynowe. W ramach bloku Retail Trends & Innovations omówione zostały wyzwania i kierunki rozwoju sektora e-commerce dzięki wykorzystaniu technologii oraz zaprezentowane praktyczne przykłady zastosowaniu nowych technologii w sektorze handlu. Nie zabrakło komentarza odnośnie trendów na rynku e-grocery w Polsce.
Drugiego dnia RetailTec Congress akcent przeniesiony został na zagadnienia dotyczące zrównoważonego rozwoju w handlu. Eksperci wskazali nowe trendy w duchu green retailing w e-commerce, korzyści wynikające z angażowanie się sieci w działania prośrodowiskowe, omówili budowanie świadomości i zachowań proekologicznych w sektorze. Część dyskusji poświęcona została budowaniu doświadczeń i bezpieczeństwu konsumenta. Poruszono tematy dotyczące kształtowania doświadczeń zakupowych konsumentów w nowoczesnym handlu, zapewnienia bezpieczeństwa danych klienta oraz zagrożeń cyfrowych w budowaniu relacji z klientami. W ramach zakończenia kongresu odbyła się debata w zakresie employee journey i budowania doświadczenia pracowników.
W roli prelegentów 4. RetailTec Congress wystąpili m.in.:
- Marek Złakowski, Digital & Customer Development Director, Jeronimo Martins Polska
- Agnieszka Kubera, Products Managing Director Poland, Accenture
- Dr Adam Manikowski, Wiceprezes Zarządu Grupy Żabka, Dyrektor Zarządzający Żabka Polska
- Piotr Hołownia, Country Digital Manager, IKEA
- Henryk Orfinger, Przewodniczący Rady Nadzorczej, dr Irena Eris S.A.
- Prof. Konrad Raczkowski, Dyrektor Centrum Gospodarki Światowej, UKSW
- Joanna Czuchnowska, Dyrektor HR, Media Markt Saturn
- Maciej Włodarczyk, Prezes Zarządu, Iglotex
- Marcin Poniatowski, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Marketingu, Lewiatan Holding
- Krzysztof Poznański, Dyrektor Zarządzający, Polska Rada Centrów Handlowych
- Katarzyna Zubrzycka, Dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa
- Grzegorz Dołęga, Kierownik Rozwoju Łańcucha Dostaw, Lotte Wedel
- Michał Samborski, Head of Development, Panattoni
- Mateusz Staniszewski, Prokurent, Dyrektor centrum dystrybucyjnego, Kaufland Polska
- Marcin Dakowski, Managing Director, InPost Fresh
- Arkadiusz Krupicz, Co-founder, Country Manager, pyszne.pl
- Marta Strzyżewska, Marketing & eCommerce Director, Frisco.pl
- Marta Mikliszańska, Head of Group Public Affairs & ESG, Allegro
- Michał Siwek, Dyrektor Departamentu Międzynarodowy Hub Food & Agri, BNP Paribas Bank Polska
- Łukasz Zembowicz, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, DPD Polska
Partnerzy Strategiczni: Accenture, BNP Paribas Bank Polska, Demoboost, Limitless Technologies, Snowflake, VISA
Partnerzy: DLK Legal, exorigo-upos, GS1, Infobip, Panattoni, PricingLab, Rekopol, Sigfox, TOMRA, Xpress Delivery, Zebra Technologies,, ABAK, PROFESCAPITAL
Sponsor: Soti
Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska SA organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menadżerskiej oraz zarządom firm.
MMC Polska